
6 Stappen voor het creëren van een klantbeleving
Wanneer een klant in contact komt met een product of een dienst, is er sprake van een klantbeleving. Als bedrijf streef je naar een zo positief mogelijke klantbeleving. Dat levert namelijk trouwe klanten op. En wanneer jouw klanten die positieve ervaring met hun netwerk delen lever dat je ook nog nieuwe klanten op! Er zijn verschillende manieren om de klantbeleving optimaal te maken. Van het duidelijk zichtbaar maken van je logo tot aan het optimaliseren van je after-sales. Wij zetten de belangrijkste stappen voor een hoogwaardige klantbeleving op een rij.
1. Maak het logo groter
Dit is een verzoek dat vaak door bedrijven aan reclamemakers wordt gedaan. Maar feit is, een herkenbaar logo is ontzettend belangrijk voor je klantbeleving. Het logo is een identificatiepunt en een symbool van je merk waaraan klanten je herkennen en waarmee zij hopelijk een positieve associatie krijgen. Daarom is het van belang dat bedrijven, wanneer ze een product of dienst starten, ook direct een logo laten maken.
2. Geef trouwe klanten een beloning
Om het momentum met een klant vast te houden kun je ze belonen voor hun loyaliteit. Dit kan bijvoorbeeld door ze exclusieve loyaliteitskortingen te bieden of door ze te belonen voor het aandragen van nieuwe klanten.
3. After-sales is van groot belang
Wanneer je klant een product of dienst heeft afgenomen is het goed om te laten zien dat de ‘relatie’ niet voorbij is. Je geeft om het wel en wee van je klant dus laat dat zien. Bijvoorbeeld in de vorm van een bedankje kort na de aankoop waarbij je de klant bedankt en vraagt of deze tevreden is.
4. Zet een stapje extra
Niets werkt zo goed op een positieve klantbeleving als het verrassen van de klant met een extraatje dat ze niet hadden verwacht. Dit kan in de vorm van een give-away, extra persoonlijke begeleiding of een speciaal privilege.
5. Neem de klant serieus
Wanneer de klant een probleem heeft met jouw product of dienst, neem dit dan direct serieus. Laat de klant duidelijk weten waar hij terecht kan en laat de klant weten hoe je het gaat oplossen.
6. Lever wat je belooft
Tot slot is het voor de klantbeleving ontzettend belangrijk dat je levert wat je tijdens het verkoopproces hebt beloofd. Op deze manier zal de klant jou eerder aanraden aan zijn netwerk.