
Dit wil je niet vergeten als startup
Het starten van bedrijf is niets iets wat je “even” doet. Het proces kan soms overweldigend aanvoelen. Je takenlijst is anderhalve kilometer lang en het lijkt misschien alsof je alles hebt geregeld, maar weet je zeker dat je een aantal belangrijke taken niet vergeet? Dit zou kunnen resulteren in gemiste kansen, financiële offers en zelf vertragingen om het bedrijf volledig operationeel te krijgen. Neem daarom eens een paar minuten de tijd om deze tips door te lezen.
Denk aan je budget
Startups moeten de financiën in de gaten houden bij het bouwen van hun merkstrategie. Je merk zal zich vanzelf verder gaan ontwikkelen naarmate je dienst en/of product zich ontwikkelt. Te veel uitgeven aan branding kan je weerhouden om je merkbelofte waar te maken. Houd het marketingbudget daarom klein en zet het budget voor productontwikkeling voorop. Vergeet jezelf hiernaast niet in te dekken voor financiële risico’s. Dit zou je bedrijf namelijk de kop kunnen kosten. Denk aan een kredietverzekering, of wellicht een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor ZZP’ers.
Creëer een merk dat doelbewust wordt aangedreven
Identificeer je doel – en het gaat niet om de producten of diensten die je verkoopt. Het heeft te maken met waarom je bestaat. Wat jou authentiek maakt. Zorg ervoor dat je deze doelen toont aan je klanten door middel van je ware zelf te uiten. Wees dan ook niet bang om jezelf eigenzinnig, grappig, gepassioneerd of zelfs kwetsbaar op te stellen.
Bepaal je ideale klant
Als je aan iedereen probeert te verkopen, zul je uiteindelijk aan niemand verkopen. Je merkboodschappen zullen namelijk niemand aanspreken. Wees zo specifiek mogelijk bij het identificeren van je ideale klant. Dit zal jouw publiek het gevoel geven dat je rechtstreeks tot hen spreekt en dat je hen echt begrijpt. En het is helemaal oké om anderen af te weren (dat is maar goed ook!) – in een wereld van miljarden mensen komt alles goed!