
Robot bediening: de toekomst?
Veel sectoren hebben ernstig geleden onder de corona crisis van de afgelopen jaren. De zorgsector heeft het ongekend druk gekregen, waardoor zorgmedewerkers moesten inleveren op de kwaliteit van de zorg die zij leverden. Ook de horecasector heeft het zwaar gekregen de afgelopen jaren. Van de ene op de andere dag kwamen veel serveerders zonder baan te zitten en hebben restaurants hun deuren moeten sluiten. Na een lange tijd mocht de horeca langzaam maar zeker weer open, wat leidde tot een situatie waarin restaurants het té druk kregen. Serveerders die nog wel hun baan in de horeca hadden, kregen te maken met uitzonderlijke drukte. Dit zette veel druk op de medewerkers die het af en toe niet meer aankonden. Robot bediening wordt daardoor steeds populairder en een toenemende hoeveelheid horecagelegenheden zetten deze slimme apparaten in om hun werknemers te ondersteunen.
Waarom een robot gebruiken in de horeca?
Maar waarom is een robot gebruiken in de horeca een verstandig idee? Het is geen geheim dat Artificial Intelligence steeds meer gezien wordt als de toekomst. Japan is tegenwoordig hét land dat de meeste robots inzet en robot bediening is al jarenlang een trend. Andere landen hebben mogen zien wat de voordelen waren en zijn deze innovaties langzamerhand ook gaan inzetten. De voornaamste reden dat horecagelegenheden robots in de bediening inzetten, is om de werkdruk die de werknemers ervaren te verminderen. Bij extreme drukte kunnen het aantal volle tafels en gasten onoverzichtelijk worden en kan het voorkomen dat de verkeerde gerechten geserveerd worden. Robots nemen een gedeelte van deze onoverzichtelijkheid over door een paar tafels uit handen te nemen van de serveerders zodat zij plaats kunnen maken voor andere werkzaamheden.
Manieren waarop robots in de horeca ingezet kunnen worden
Robots in de horeca kunnen bestellingen aannemen en vervolgens de gerechten serveren. Ook achter de bar kunnen robots ondersteuning bieden. Door de uitstekende spraakherkenning en het vermogen om te reageren op opdrachten, kunnen de robots orders aannemen en doorgeven aan bartenders. Daarnaast zorgt deze spraakherkenning er ook voor dat de robots bezoekers kunnen ontvangen, ze voorzien van informatie en naar hun tafels leiden. Al deze bestaande opties en mogelijkheden om uit te breiden, maakt de robot bediening de toekomst.