
Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO) en waarom is het belangrijk?
SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Het is een reeks regels voor het optimaliseren van jouw website, zodat deze een hogere posities kan behalen in de organische resultaten van zoekmachines. Het is een geweldige manier om de kwaliteit van een website te verhogen door deze gebruiksvriendelijker, sneller en gemakkelijker te navigeren.
SEO kan worden beschouwd als een compleet raamwerk, aangezien het hele proces een aantal regels (of richtlijnen), een aantal fasen en een reeks controles heeft.
Waarom is SEO belangrijk?
In de huidige competitieve markt is SEO-marketing belangrijker dan ooit. Zoekmachines bedienen dagelijks miljoenen gebruikers die op zoek zijn naar antwoorden op hun vragen of naar oplossingen voor hun problemen. Als je een website, blog of online winkel hebt, kan SEO je helpen om gericht gratis verkeer van zoekmachines te krijgen.
Zoekmachine optimalisatie is belangrijk, omdat:
- De meerderheid van de gebruikers van zoekmachines klikken eerder op één van de top 5 suggesties op de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERPS). Om hiervan te profiteren en bezoekers naar jouw website of klanten naar jouw online winkel te trekken, moet jouw website op één van de topposities verschijnen.
- SEO gaat niet alleen over zoekmachines, maar goede SEO-praktijken verbeteren de gebruikerservaring en bruikbaarheid van een website. Gebruikers vertrouwen zoekmachines en een aanwezigheid op de topposities voor de zoekwoorden die de gebruiker zoekt, vergroot het vertrouwen van de website.
- SEO is goed voor de sociale promotie van jouw website. Mensen die jouw website vinden door op Google of Yahoo te zoeken, zullen deze eerder promoten op Facebook, Twitter of andere sociale mediakanalen.
- SEO is belangrijk voor de goede werking van een grote website. Websites met meer dan één auteur kunnen direct en indirect profiteren van SEO. Hun directe voordeel is een toename van het zoekmachine verkeer en hun indirecte voordeel is dat ze een gemeenschappelijk raamwerk (checklists) hebben om te gebruiken, voordat inhoud op de site wordt gepubliceerd.
Wil je graag meer betere positionering op organisch gebied? Waarom laat je dan niet jouw zoekmachine optimalisatie uitbesteden?