
Welke vaardigheden ontwikkel je tijdens het werken bij een callcenter?
Wanneer mensen alleen al denken aan een callcenter, gaan hun nekharen overeind staan. Enerzijds is bij een callcenter werken populair, anderzijds hebben mensen er toch wel een oordeel over. Vaak worden callcenter medewerkers namelijk gezien als mensen die enkel geven om targets halen. Maar dit beroep is veel meer dan dat! Ben jij benieuwd wat werken bij een callcenter jou oplevert? Aarzel dan niet om verder te lezen:
Communicatie skills
De naam zegt het al. Als callcenter medewerker ben je voornamelijk bezig met klanten bellen. En bellen vergt communicatieve vaardigheden. Of je er nu al goed in bent of niet, tijdens het werken ontwikkel je vanzelf communicatie skills. Ervaring leert namelijk het beste in de klantenservice. Iedere klant is natuurlijk anders, dus je leert ook diverse tactieken bij verschillende soorten klanten.
Sales skills
Wat werken bij een callcenter je nog meer oplevert is kennis en vaardigheden over sales. Je leert bijvoorbeeld hoe je een klant zo lang mogelijk aan de lijn kan houden. Dit is natuurlijk handig als je iets wilt verkopen aan de klant. Daarbij leer je zowel tijdens de trainingsdagen, als tijdens het werken zelf welke strategieën je het best kan toepassen om producten of diensten te verkopen.
Omgaan met kritiek
Tijdens het werken bij een callcenter zal je vaak te maken krijgen met kritiek van klanten. Hoe goed je het ook doet of wil doen, dit is iets wat je niet kan ontkomen. Daarom is het belangrijk om hier zo goed mogelijk mee om te gaan. Tevredenheid van de klant staat voorop, dus dit moet je in een telefoongesprek ook laten blijken. Dit kan uitdagend zijn, maar het fijne is dat deze skill ook in het dagelijks leven is gebruiken.
Onder tijdsdruk werken
Werken bij een callcenter zorgt er ook voor dat je kan werken onder tijdsdruk. Je wilt namelijk zo snel mogelijk klanten binnenhalen. Daardoor heb je ook niet zeeën van tijd voor iedere klant. Daar moet je op anticiperen, want je wilt natuurlijk wel je wekelijkse targets halen. Zo leer je om dus onder tijdsdruk te werken.