
Zakelijk de grens oversteken
‘Het bloed van een ondernemer kruipt waar het niet kan gaan’. Als ondernemer word je gedreven door groei en wil je groei zien in cijfers, meer omzet, meer omzet en meer tevreden klanten. Maar blijven de leads achterwegen of heeft u het idee niet meer het volledige potentieel van uw bedrijf te benutten en de zakelijke mogelijkheden in Nederland aan het verdampen zijn? Dan is een logische stap om de mogelijkheden in het buitenland te onderzoeken. Bij veel webshops zien we dat ze een stap maken naar onze zuiderburen: België.
Inzet van direct marketing
Op het gebied van marketingactiviteiten en branding wordt veel gebruik gemaakt van direct marketing. Deze methode wordt gebruikt om direct te kunnen communiceren met leads. Vaak wordt dit door middel van telefonisch contact of een e-mailcampagne gedaan. Telefonisch contact is een vrij dure en tijdrovende methode om in te zetten. In veel gevallen wordt deze methode ook niet gewaardeerd door de lead.
Een direct mail is een laagdrempelige manier om in te zetten. Deze methode komt namelijk een stuk minder agressief over en is ook een stuk voordeliger waardoor u meer budget overhoudt voor andere activiteiten. Daarnaast is digitaal alles door te meten. Het enige probleem? Hoe kom ik aan al die e-mailadressen? Gelukkig zijn er aanbieders die aan adressenbestand verkopen. Door met zo’n partij in zee te gaan bent u ook verzekerd dat u al alle wet- en regelgeving voldoet.
Hoe maak ik de overstap naar het buitenland?
De stap maken naar het buitenland is echter niet zo eenvoudig als dat het op het eerste oog lijkt. Een strategie is namelijk niet zomaar te kopiëren naar een ander land. U krijgt te maken met cultuurverschillen van verschillende landen. Maar ook de wet- en regelgeving is vaak verschillend met die van Nederland. Een product dat verkocht wordt in Nederland is misschien wel verboden in het buitenland.
Daarnaast moet u in een ander land ook je merk opnieuw opbouwen. Voordat u al deze moeite gaat doen is het van groot belang om te weten hoe groot de potentiële doelgroep in het buitenland is en misschien nog wel belangrijker: hoe bereikt u deze doelgroep op de beste manier. In bijna alle gevallen kunt u gebruik maken van direct marketing.
Maar hoe komt u nu aan de juiste contactgegevens van uw doelgroep in een compleet ander land. Daarvoor zijn gelukkig partijen die gespecialiseerd zijn in direct marketing. U kunt bijvoorbeeld een database met adressen in België krijgen voor uw direct mail campagne. Zeker bij het gebruik van een e-mailcampagne is ook het resultaat zeer goed te monitoren.
Direct marketing is dus nog steeds een effectieve manier om leads te genereren en de stap naar het buitenland te zetten. Niets houdt u dus meer tegen om uw grenzen te verleggen!